Reklama je spuštěna, peníze jsou strženy a výsledek je nulový. Žádné hovory, žádné objednávky, žádné prodeje. Proč tomu tak je? Mnoho firem totiž nemá jasnou představu o svém publiku. Sociální sítě vedou chaoticky a na analytiku si vzpomenou, až když hledají viníky. Za krásným a funkčním webem nebo pestrobarevnou reklamou se často skrývá chaos.
V dropshippingu jsou takové chyby obzvlášť bolestivé. Malé firmy plýtvají penězi ve snaze zaujmout každého a velké a střední internetové obchody přicházejí o zisky kvůli neefektivním strategiím a nesystematické propagaci. Pojďme pochopit, jaké chyby mohou zabít váš dropshippingový obchod a co můžete udělat, abyste se jim vyhnuli.
Vidíte jiného dropshippera, jak inzeruje populární produkt, a rozhodnete se udělat totéž? Nemusí to fungovat. Možná máte jiný trh, jiné podmínky spolupráce s dodavatelem nebo si nemůžete dovolit rozsáhlou reklamní kampaň.
Metody, které fungovaly u vašeho konkurenta, nemusí fungovat u vás. Například pro malý internetový obchod s elektronikou může být účinná kontextová reklama - zákazníci hledají zařízení podle vlastností a jsou připraveni okamžitě nakoupit. Ale pro propagaci v nice módního oblečení jsou důležité trendy a vizuální přitažlivost. Proto je efektivnější využít sociální sítě, které dokáží vyvolat emocionální odezvu a zapojení publika.
Co je třeba udělat. Přijměte nápady, ale přizpůsobte je svému publiku a svým možnostem. Vyzkoušejte je na malých rozpočtech, ověřte si, co vám vyhovuje. Proveďte průzkum publika: věk, zájmy, potřeby. Používejte segmentaci a personalizované nabídky.
„Slepé“ kopírování cizích strategií
Špatná znalost zákazníků
Kdo jsou vaši zákazníci? Jaké jsou jejich potřeby, problémy a hodnoty? Odhadování odpovědí není způsob, jak vytvořit úspěšnou marketingovou strategii.
V roce 2017 společnost Pepsi v naději, že se chytí trendu aktivismu mladých, spustila reklamu ve stylu protestu s Kendall Jenner. Reklama byla natolik odtržená od reality, že vyvolala bouři protestů a kritiky a společnost ji musela odstranit, čímž přišla o miliony dolarů. Chyba? Špatná znalost publika.
Co dělat? Proveďte průzkumy, prozkoumejte zpětnou vazbu. Co zajímá vaše zákazníky? Jak se rozhoduje? Jaké jsou jeho zvyky? Kde tráví svůj čas online? Bez odpovědí na tyto otázky bude reklama fungovat marně.
Jednou z největších chyb, kterých se začínající dropshippeři dopouštějí, je snaha prodávat všechno všem. Velmi často stačí jen zúžit své zaměření. Například společnost Betonlogos navrhla svému partnerovi přeorientovat stránky na teenagerské publikum a prodeje se zvýšily o 3 %.
Co je třeba udělat. Marketing v úzkém segmentu spouští viralitu a šetří na angažovanosti - zvyšuje loajalitu a retenci. Určete, kdo je váš zákazník. Zjistěte, jaké jsou jeho problémy, zájmy a přání. Mluvte k němu jeho jazykem.
Nedostatek jasné cílové skupiny
Nemůžete zlepšit to, co neměříte. Myslet si, že „reklama nefunguje“ bez analýzy výsledků a čísel, je chyba. Například jeden internetový prodejce vypnul reklamu, protože „neviděl efekt“. Později zjistil, že 70 % prodejů pochází právě od zákazníků, kteří s reklamou nejprve interagovali, ale nakoupili až o několik dní později. Nedostatečná analytika vedla k dramatickému poklesu tržeb.
Co dělat? Používejte analytické nástroje (Google Analytics, Pixel Facebook), sledujte klíčové metriky: náklady na lead, konverze, návratnost investic. Kontrolujte náklady na reklamu a testujte hypotézy.
Práce bez analýzy dat